عمل هایی که برای درمان سرطان تیروئید استفاده می شود شامل موارد زیر است: از بین بردن تمام یا بیشتر تیروئید (تیروئیدکتومی). یک عمل برداشتن غده تیروئید ممکن است شامل برداشتن تمام بافت تیروئید (تیروئیدکتومی کامل) یا بیشتر بافت تیروئید (تیروئیدکتومی تقریباً کامل) باشد.

 

جراحی تیروئید چقدر خطرناک است؟

جراحی تیروئید معمولاً یک عمل ایمن است و با میزان کمی از عوارض همراه است. جراحی تیروئید یک عمل مشترک است و ممکن است برای چندین اختلال از جمله بزرگ شدن تیروئید ، پرکاری تیروئید و سرطان تیروئید توصیه شود.

 

https://drsetayesh.com/%d8%ac%d8%b1%d8%a7%d8%ad%d9%89-%d8%a8%d9%8a%d9%85%d8%a7%d8%b1%d9%8a%d9%87%d8%a7%d9%89-%d8%aa%d9%8a%d8%b1%d9%88%d8%a6%d9%8a%d8%af/

 

آیا تیروئیدکتومی سرطان تیروئید را درمان می کند؟

بیشتر سرطان ها با برداشتن غده تیروئید (تیروئیدکتومی) درمان می شوند ، اگرچه تومورهای کوچکی که در خارج از غده تیروئید گسترش نیافته اند ممکن است فقط با برداشتن طرف تیروئید حاوی تومور (لوبکتومی) درمان شوند.

 

جراحى بیماری های تیروئید

هنگامی که غده تیروئید مبتلا به سرطان تیروئید شده باشد متخصصان جراحی آن را از طریق عمل جراحی تیروئید خارج خواهند کرد. البته در مواردی که حتی احتمال سرطان هم زیاد باشد، تیروئید باید برداشته شود. زمانی که اندازه غده تیروئید بسیار بزرگ شود، طوری که باعث فشار روی راه تنفس یا بلعیدن شود که در این حالت نیز جراحی تیروئید باید انجام شود، حتی اگر غده دچار سرطان نباشد.

 

اقدامات قبل از عمل تیروئید

قبل از عمل و آزمایش ها و تصویر برداری هایی  برای ارزیابی انجام میشود. این آزمایش شامل: تصویر اشعه ایکس نمونه گیری خون، و آزمایش نوار قلب می باشد باشد.

 

ناشتا بودن قبل از عمل و عدم مصرف غذا و نوشیدنی از شب قبل.

 

توضیحات  کاملی از بیماری ، سابقه عمل جراحی و داروهای استفاده شده را با جراح خود در میان بگذارید.

 

روش های جراحى سرطان تیروئید

در بیشتر موارد برای درمان سرطان تیروئید، جراحی تیروئید ضروری است. انتخاب روش جراحی و سایر راهکارهای درمانی به نوع و مرحله سرطان تیروئید و شدت پیشرفت آن وابسته است. به طور کلی روش های درمانی موجود عبارتند از:

 

تیروئیدکتومی(جراحی)

جراحی برای برداشتن و از بین بردن بخشی یا تمام تیروئید انجام می شود.

 

درمان ید رادیواکتیو

این روش توسط تزریق یک ماده رادیو اکتیو که از طریق خون حرکت می کند انجام می شود و سلول های سرطانی را می کشد.

 

پرتودرمانی خارجی

در این روش از دستگاهی برای هدایت پرتوهای مستقیم در سلول های سرطانی جهت کشتن آنها استفاده می شود.

 

شیمی درمانی

در شیمی درمانی داروهایی برای کشتن سلول های سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

جراحی سرطان تیروئید چه مدت طول می کشد؟

انجام کامل مراحل تیروئیدکتومی می تواند مدت زمان زیادی طول بکشد - در بیشتر موارد 3 تا 4 ساعت. جراح شما یک برش کوچک در جلوی گردن ایجاد می کند و او باید با احتیاط اطراف ساختارهای حیاتی مانند اعصاب صوتی کار کند.

 

آیا برداشتن تیروئید جراحی اساسی است؟

تیروئیدکتومی یک عمل جراحی رایج اما مهم با خطرات جدی و عوارض بالقوه است. شما ممکن است گزینه های درمانی کم تهاجمی داشته باشید.

 

آیا سرطان تیروئید به سرعت گسترش می یابد؟

یک چهارم افراد مبتلا به سرطان تیروئید مدولار سابقه خانوادگی این بیماری را دارند. ژن معیوب (جهش ژنتیکی) ممکن است مقصر باشد. آناپلاستیک: این سرطان تهاجمی تیروئید سخت ترین نوع برای درمان است. این می تواند به سرعت رشد کند و اغلب به بافت های اطراف و سایر قسمت های بدن گسترش می یابد.

 

جراحی سرطان تیروئید چقدر جدی است؟

عوارض احتمالی جراحی بیماری های تیروئید عبارتند از: گرفتگی صدا موقتی یا دائمی یا از دست دادن صدا. این امر می تواند در صورت تحریک حنجره (جعبه صوتی) یا لوله تنفسی توسط لوله تنفسی که در حین جراحی استفاده شده است ، ایجاد شود. همچنین اگر در حین جراحی اعصاب حنجره (یا تارهای صوتی) آسیب ببینند ، ممکن است رخ دهد